top of page

Brusselse regering slaagt er niet in veiligheid op het openbaar vervoer te verbeteren

  • Jo Hoornaert
  • 5 dagen geleden
  • 2 minuten om te lezen

De Brusselse regering zwaait graag met cijfers over veiligheid op het openbaar vervoer, maar op het terrein merken reizigers daar bitter weinig van. Dat blijkt nog maar eens na de commissievergadering Mobiliteit in het Brussels Parlement, waar Sonja Hoylaerts (SV Brussel) de minister van Mobiliteit stevig aan de tand voelde over de onuitgevoerde resolutie over het activeren van omstaanders tegen agressie in het openbaar vervoer.


Veiligheid op het openbaar vervoer moet meer zijn dan alleen maar een verkiezingsbelofte.
Veiligheid op het openbaar vervoer moet meer zijn dan alleen maar een verkiezingsbelofte.

Cijfers zonder zichtbare resultaten

De minister pronkte met het cijfer dat 450 personeelsleden van de MIVB een opleiding hebben gevolgd om beter te reageren op agressie en dat er extra veiligheidspersoneel en beveiligingscamera’s zijn geplaatst. Tegen het einde van het jaar zouden er ook “acties” volgen.


Maar volgens Sonja Hoylaerts is dit symboolbeleid zonder effect op het terrein:

“Wat heb je aan een opleiding of een meldpunt als de reiziger niet weet dat die bestaan? Als je op het moment dat je getuige bent van intimidatie nog moet beginnen zoeken waar en hoe je iets kan melden of hulp kan krijgen, is het te laat. Veiligheid is geen papieren oefening, maar een noodzaak voor wie elke dag met de tram, bus of metro naar school of werk moet.”

Nog steeds voelen vrouwen zich onveilig op de metro

De cijfers liegen er niet om: bijna één op drie vrouwen voelt zich onveilig op het openbaar vervoer en overweegt om die reden andere vervoersmiddelen te gebruiken. De resolutie die in februari 2024 werd goedgekeurd, beloofde om reizigers — omstaanders — actief te betrekken, hen te leren hoe ze op een veilige manier kunnen reageren en meldpunten zichtbaar te maken over alle vervoersmaatschappijen heen.


Ruim een jaar later blijkt dat niets van deze beloftes merkbaar is in de Brusselse stations en voertuigen.



SV Brussel eist zichtbare en concrete maatregelen

SV Brussel vraagt niet om vage plannen, maar om zichtbare maatregelen die het verschil maken:


  • Een brede publiekscampagne die reizigers informeert hoe zij kunnen reageren bij agressie of intimidatie en waar zij incidenten kunnen melden.

  • Duidelijke en eenvoudige meldpunten op alle kanalen, zichtbaar aanwezig op stations en voertuigen.

  • Meer en zichtbaar veiligheidspersoneel in de metro en tram, niet enkel op papier maar op het terrein.

  • Opvolging van incidenten met consequente sancties en transparantie over de resultaten.


“De Brusselaar heeft geen boodschap aan zoveelste plannen die uitgesteld worden tot na de volgende verkiezingen. Veiligheid op het openbaar vervoer is geen promopraatje maar een basisrecht. Deze regering moet stoppen met praten en eindelijk doen wat ze zelf beloofd heeft,” besluit Sonja Hoylaerts.

SV Brussel blijft dit dossier verder opvolgen en eist dat de beloften van de regering omgezet worden in zichtbare en meetbare acties op het terrein. Want iedereen heeft recht op een veilig openbaar vervoer in Brussel.

Comments


Commenting on this post isn't available anymore. Contact the site owner for more info.
bottom of page